فرانسه «خسارات جانبی» در بمباران هوائی مالی را پنهان می کند
ترجمه توسط حمید محوی ترجمه توسط حمید محوی

 

شبکۀ ولتر/9 فوریه 2013

منبع روسیا تودی

Source : Russia Today


http://www.voltairenet.org/article177442.html

بمباران منطقۀ کونا توسط جنگنده های هوائی فرانسوی بیشتر موجب مرگ غیر نظامیان شد تا اسلامگرایان مسلح، ولی رسانه های فرانسوی در مورد «خسارات جانبی» سکوت اختیار کرده اند و در پاریس ترجیح می دهند گفتمانشان را بر محور گزارشات پیروزی پندار و نظامی مسلک تنظیم کنند.

چنین است گزارشاتی که فرستادۀ [روسیا تودی]، گونزالو وانچا از منطقۀ کونا ارسال داشته و به ما می گوید که اسلامگرایان خسارتی ندیدند و تنها عقب نشینی کرده اند.

در مورد قربانیان، فرستادۀ روسیا تودی به عنوان مثال دربارۀ 25 دهکده که منطقۀ کونا را تشکیل می دهد، مطالبی ارسال داشته است :

 «در هر صورت نتیجۀ نهائی آزاد سازی اسفناک است. بر اساس تجسسات ما، عملیات ارتش نیروی هوائی فرانسه تنها منجر به کشته شدن دو شورشی شد.  ولی مردم منطقه خیلی بیشتر قربانی شدند : 14 غیر نظامی زیر بمبهای فرانسوی کشته شدند»، برای دیدن گزارش روزنامه نگار روسیا تودی ویدئو را ببینید (برای دیدن ویدئو باید خود سایت شبکۀ ولتر مراجعه کنید.آدرس آن در بالا زیر عنوان نوشته شده است). ادریس مه ایگا دهقانی که در بمباران هوائی توسط فرانسوی ها همسر و سه فرزندش را از دست داده بود (6، 10 و 11 ساله) در مقابل دوربین فیلم برداری روسیا تودی ماجرایش چنین تشریح می کند، با هم این قطعه را بخوانیم :

«وقتی بمباران شروع شد، من در خانۀ خودم نبودم. در حال نماز و دعا بودم که آمدند به من گفتند که خانواده ام بمباران شده. آنها هر چه داشتم از بین برده بودند : خانواده ام و وسایل زندگی ام را...»

ادریس مه ایگا در حال دعا در کنار قبر نزدیکانش. همسر و سه فرزندش زیر بمباران جنگده های هوائی ارتش فرانسه به قتل رسیدند.

فرستادۀ روسیا تودی باز هم از منطقۀ کونا واقعۀ اسفناک مرگ دو فرزند از خانوادۀ کامپو را گزارش داده است.«وقتی بمباران شروع شد، همۀ مردم وحشت زده فرار کردند، خانوادۀ کامپو دو فرزندشان را از دست دادند، آنها در حالی کی وحشت زده سعی می کردند از بمباران فرار کنند در آب غرق شدند.»

عبدالکاپو روایت می کند که خانوادۀ او مجبور شدند عهده دار نگهداری از سه فرزندی شوند که مادرشان در انفجار بمب هائی که از جنگنده های فرانسوی پرتاب شده بود، به قتل رسید، او واقعه را به این شکل برای ما تعریف کرد :

« کودکان سراسیمه و به دو آمدند و به ما گفتند که مادرشان کشته شده است. آنها را در خانه ام پذیرفتم. مادر آنها پس از تحمل جراحتهای وارد آمده طی یک ساعت تمام در گذشته بود. او سه فرزند برجا گذاشته است. حالا آنها تنها ما را دارند.»

این گزارشات در عین حال حاکی از فراخوانهائی از مالی است که برخی محافل یادآوری کرده اند که بر اساس معاهدۀ ژنو 1949، جنایات جنگی توسط هر یک از طرفین دعوا باید محاکمه و مجازات شود.


February 20th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی